Opublikowano 12/12/2022
„Wszystko już było”, dlatego przed młodymi projektantami stoją o wiele większe wyzwania niż trzydzieści czy dwadzieścia lat temu. Mają też sporą konkurencję i dostęp do licznych historii sukcesu. W siostrzanej branży – projektowaniu ubioru nie trudno o case'y wziętych, młodych wizjonerów, którzy dyktują trendy. Na przykład urodzony w 1986 roku angielski projektant mody Daniel Lee mając zaledwie 32 lata został dyrektorem kreatywnym włoskiego luksusowego domu mody Bottega Veneta, a od roku jest dyrektorem kreatywnym w Burberry, gdzie zastąpił legendarnego Riccardo Tisci. Czy analogiczne historie znajdziemy we współczesnym projektowaniu wnętrz? A i owszem!
Aby przebić się w tym niełatwym świecie należy ciężko pracować i szczęściu próbować dopomóc. Właśnie w tym celu stworzono międzynarodowe wydarzenia towarzyszące targom designu, gdzie osoby poniżej 35. roku życia mogą pokazać swoje prace przed szacownym gremium, a zwyciężając – rozpocząć tak zwaną karierę na szeroką skalę.
Podczas opisywanych przez nas tutaj targów iSaloni odbywa się konkurs SaloneSatellite otwarty dla projektantów poniżej 35. roku życia. Jego celem jest ułatwienie relacji między biznesem a młodymi twórcami przygotowującymi się do wejścia na rynek pracy. Podczas wydarzenia projektanci prezentują nieopublikowane dotąd prototypy, które nie zostały jeszcze wprowadzone do produkcji. SaloneSatellite prezentuje także prace przyszłych absolwentów międzynarodowych szkół projektowych i uniwersytetów. Zaangażowanie to ma na celu bycie na bieżąco z tym, w jaki sposób system edukacyjny zmienia się wokół projektowania, jakie priorytety są wskazywane studentom i procesom badawczym, w jaki sposób stymulowane są zdolności intelektualne i praktyczne uczniów, a tym samym ich rozumienie współczesnych problemów i konsekwencji niektórych metod produkcji.
W tym roku do nagrody SaloneSatellite wystartowało około 600 młodych ludzi z 48 krajów, razem z 24 międzynarodowymi szkołami projektowymi i uniwersytetami. Nasz kraj reprezentowało jedynie dwóch Polaków: Cyryl Zakrzewski zajmujący się designem organicznym oraz Małgorzata Korycka ze studia Un'common. Tematem tegorocznej edycji było „Projektowanie dla naszej przyszłości”, rezonujące z pojęciami inkluzywności i zrównoważonego rozwoju. Celem tej edycji było zachęcenie projektantów do szerokiego spojrzenia na ideę świata w zasięgu ręki każdej osoby.
Historią sukcesu, wpisującą się w temat przedstawiony na wstępie do niniejszego artykułu, jest osoba jednego z jurorów tegorocznego SaloneSatellite. Niemiecki projektant Sebastian Herkner brał udział w trzech edycjach tego konkursu, aby teraz zasiąść w jego kapitule jako wzięty i utytułowany wizjoner wzornictwa użytkowego. Wystarczy wspomnieć, że Herkner projektuje m.in. dla legendarnej marki Rosenthal, a w samym tylko 2022 roku wygrał w trzech kategoriach prestiżowego Archiproducts Design Awards. To ceniony w środowisku konkurs, w którym nagrody przyznawane są aż w 14 kategoriach produktów. Od mebli do oświetlenia, od kontraktu do budynku, niezależne jury złożone z ekspertów, wywodzących się z przemysłu, szkolnictwa wyższego, świata designu, mediów i redakcji Archiproducts, oceniane są przedmioty i rozwiązanie poprawiające jakość życia.
Wracając do mediolańskiej nagrody w konkursie SaloneSatellite 2022 to nagrodę główną za „Designing for our Future Selfs” zdobyła nigeryjsko-kanadyjska projektantka Lani Adeoye. Opierając się na swoim nigeryjskim dziedzictwie, zaproponowała innowacyjne rzemiosło, niosące uniwersalne wartości, takie jak ludzka godność. Zaprojektowane przez nią oświetlenie i meble nawiązują do instrumentu djembe, stanowiącego rodzaj kielicha jednomembranowego bębna. Membrana djembe zrobiona jest zazwyczaj ze skóry, naciągniętej za pomocą specjalnie splatanego sznura. Co wiemy o projektantce?
Lani Adeoye jest znana z tworzenia przedmiotów, które angażują na głębszym poziomie niż sama funkcjonalność. W 2017 roku wygrała konkurs meblowy NYC Wanted Design. W 2020 roku została wybrana przez Elle Décor do grona 75 światowych projektantek „Women of the World”. Jej prace były prezentowane w takich magazynach jak Wallpaper, Architectural Digest, Elle Décor i Dezeen.
Podczas każdej edycji paryskiego Maison&Objet, o których pisaliśmy tutaj, nominowany jest Projektant Roku. W historii tego szczególnego wyróżnienia zapisały się oczywiście również „młode” nazwiska. W edycji 2019 wygrała urodzona w 1983 roku Laura Gonzalez, określająca swój styl jako „heterogeniczny szyk”, do którego inspirację czerpie z klasycznego uniwersum wzbogaconego współczesnym akcentem.
We wrześniowej edycji 2022 roku taki tytuł otrzymała, urodzona w 1980 roku, Cristina Celestino, za projekt restauracji-pałacu „Palais Exotique”. Jak przyznała: projektowanie tkanin wynika u niej z nakładania się warstw kolorów, wzorów graficznych i geometrii. Połączenia drogocennych, opalizujących aksamitów z teksturowanymi żakardami liseré przedstawiającymi magiczne tygrysy, itd. W tym samym roku Cristina dołączyła też do grona One of 100 Best Designers of the Year, AD 2022.
Wiemy już też, kto jest lauretem nagrody Designer of the Year za zbliżającą się styczniową edycję 2023 roku. Jest nim Raphaël Navot, urodzony w 1977 roku w Izraelu. Projektowania koncepcyjnego uczył się na Design Academy Eindhoven, po czym osiadł w Paryżu, rozpoczynając eksplorację dziedzin projektowania i architektury wnętrz. Jego portfolio obejmuje bogatą gamę multidyscyplinarnych projektów, począwszy od wnętrz hotelowych, a skończywszy na projektach produktów na zamówienie i komercyjnych. Współpracował z Davidem Lynchem przy paryskim klubie nocnym Silencio (2011), współpracował przy produkcji wysoce technicznej linii podłóg szorstkich dla Oscara Ono (2016) i stworzył kolekcję 12 rodzin mebli – od sof i stołów po dywany i lampy – dla Roche Bobois (2018).
U nas póki co prestiżową nagrodą wciąż pozostaje ta przyznawana przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Dzięki osobnej kategorii – Young Design, co roku wyłaniane i doceniane są nowe projektowe talenty. Edycję 2022 poświęcono tematyce dobrostanu i postaci Ignacego Łukasiewicza. Jak czytamy na stronie Instytutu Wzornictwa: organizatorzy konkursu zwrócili uwagę na wszechstronność działań i różnorodne osiągnięcia Polaka. Ignacy Łukasiewicz był farmaceutą i przedsiębiorcą, a jednocześnie działaczem niepodległościowym i rewolucjonistą. Zadaniem uczestników konkursu było spojrzenie na hasło „dobrostan” z dzisiejszej perspektywy – jako formy wykorzystania designu do podniesienia jakości życia.
Na konkurs nadesłano prawie 70 prac, a 10 spośród nich autorzy zaprezentowali przed ośmioosobowym jury. Podczas gali, która odbyła się 17 listopada 2022 roku, ogłoszono zwycięski projekt Mateusza Żurka będący odpowiedzią na zapotrzebowanie sektora budowlanego. Pomysł polegał na stworzeniu w niewielkiej przestrzeni przyczepy wszystkich niezbędnych udogodnień zaspokajających potrzeby pracowników na danej inwestycji.
Ponadto, nagrodzono sześć innych projektów, z których na szczególną uwagę naszym zdaniem zasługuje:
- Nagroda Prezesa Polskiej Fundacji Narodowej dla Pauliny Woźny, za projekt „Noeza”, czyli mebla hybrydowego, dedykowanego mikroprzestrzeni.
- Nagroda Prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. dla Małgorzaty Kostacińskiej za projekt oświetlenia „Sensoria” oraz
- Nagroda Prezesa Operator ARP Sp. z o.o. dla Adama Friedricha za projekt „Przestrzeń osobista”, czyli kompaktowe szafki stworzone z myślą o pacjentach szpitali tymczasowych/polowych. Wszystkie nagrodzone projekty młodych, zdolnych można poznać na stronie: https://instytutwzornictwa.com/wiadomosci/young-design-2022-wyniki/
Chcesz porozmawiać o kompleksowym wykończeniu wnętrz inwestycji?
Zapraszamy do kontaktu!