Opublikowano 5/10/2022
W poprzednim artykule otworzyliśmy wątek dotyczący biophilic design, trendu świetnie radzącego sobie na szeroko pojętym rynku architektury wnętrz i odkrywanego przez nas poniekąd w rozwiązaniach, zaproponowanych podczas tegorocznych paryskich targów Maison & Objet and more (MOM) – jednej z najważniejszych imprez wnętrzarskich w Europie. W dniach 8-12 września 2022 roku w Parc des expositions de Paris Nord Villepinte odbyło się spotkanie świata designu i dekoracji, zarezerwowane dla profesjonalistów. W tym roku wystawiło się ponad 1800 marek, z czego 37 liderów z polskiego rynku. Dlatego nie mogło nas tam zabraknąć...
Paryskie targi Maison&Objet And More są prestiżową okazją do spotkania ekspertów ze świata dekoracji. To designerzy, edytorzy, właściciele butików, którzy prezentują najnowsze trendy wnętrzarskie. Impreza odbywa się w siedmiu halach podzielonych na czternaście sektorów, obejmujących między innymi meble, akcesoria i dekoracje, nakrycia stołu czy zapachy do domu.
Każda edycja targów, które mają miejsce dwa razy do roku, na wiosnę i na jesień, organizowana jest pod konkretną tematykę, łączącą kwestie stylu z aktualnymi wydarzeniami. Wrześniowa edycja została przygotowana pod hasłem „Meta Sensible” (meta wrażliwość), mającym pogodzić – w założeniu Vincenta Grégoire z agencji NellyRodi, która stworzyła koncepcję tych targów – pozornie sprzeczne aspiracje naszych czasów, rozdartych między pragnieniem ucieczki do wyidealizowanego środowiska cyfrowego a pragnieniem pełnego objęcia realnego świata. „Świat fizyczny nie jest już w opozycji do swojego cyfrowego odpowiednika. Co więcej, te dwa światy łączą się i przenikają, wzajemnie się wzmacniając”, twierdzi Grégoire.
Z ciekawością odkryliśmy, że w najważniejszej sekcji „What’s New” (Co nowego?) zaprezentowano trzy przestrzenie inspiracji: „Utopia Now” Françoisa Delclaux, „Color Power” Elizabeth Leriche oraz „Kaleido-scope” Françoisa Bernarda. Trzej tropiciele trendów po raz kolejny wrócili na targi, aby podzielić się swoimi najgorętszymi znaleziskami na sezon jesienny. Ponadto Maison&Objet Paris rzuciło światło na wschodzące talenty dzięki formule „Future on Stage”, która uhonorowała trzy nowe domy projektowe, powstałe po pandemii.
Jeśli stolica Francji kojarzy Ci się li tylko z wysmakowaną elegancją to koniecznie musisz odwiedzić kiedyś targi MOM! Z wielu zwariowanych projektów, które tam zobaczyliśmy, jedna tendencja zasługuje na osobną wzmiankę. Ku naszemu zaskoczeniu, marki obecne na targach czerpały inspiracje do swoich propozycji wnętrzarskich z zyskujących na popularności światów fantasy i metaverse! Ich projekty pełne delikatnych barw i niemal surrealistycznych zaokrągleń, przedstawiają wizję domu jako wygodnego kokonu, w którym meble wykonane są niejako z gumy balonowej. Doskonałym przykładem ilustrującym ten trend są sofy włoskiej marki Saba – sprzedawane nomen omen w formie NFT, czy szalone kreacje prezentowane przez MOJOW – nową, odważną markę mebli i dekoracji, pochodzącą ze Szwajcarii. Ich innowacyjna koncepcja polega na połączeniu metalowych lub drewnianych ram z kolorowymi lub przezroczystymi elementami nadmuchiwanymi. Tak zaprojektowane fotele, sofy, ławki i pufy zdecydowanie pozwolą na „wyrażenie siebie” ludziom o silnej osobowości, lubiącym zabawny i może nieco pikantny, ale na pewno popowy styl!
Dla każdego, komu bliski jest taki trend, mamy kolejną wiadomość z Paryża – na targach pojawiły się ceramiki z Amsterdamu sygnowane marką &Klevering, które wyglądają tak dobrze, że chciałoby się je zjeść. Szczególnie grzyby (tak grzyby, jak z bajki) jako oferta bożonarodzeniowych dekoracji, wprawiły zwiedzających w nastrój miłej nostalgii za dzieciństwem. Zaraz obok tych opalizujących perełek współczesnego designu, należy wymienić wyszukane, artystyczne propozycje od Maison Dada, czyli domu projektowego oferującego szeroką gamę mebli, oświetlenia, dywanów i akcesoriów, mającego pretensje do (jak sama nazwa wskazuje) dadaistów. Koncept założony przez Thomasa Dariela i Delphine Moreau, powstały między Szanghajem i Paryżem w 2016 roku, tworzy przedmioty przeciwstawiające się „zwykłości”. Ich styl jest poetycki, odważny i pragnie zaprzeczać nawet grawitacji. Jak mówią sami projektanci, Maison Dada narodził się z dzikiego marzenia o wstrzyknięciu dawki dadaizmu w codzienne życie ludzi na całym świecie.
Ale podczas MOM 2022 nie zabrakło także tematów „zielonych”. Dom urządzony w nurcie biofilicznym to również gorący trend z Paryża. Więc na drugim końcu spektrum wszystkich śmiałych propozycji targowych, byliśmy świadkami wielu akcentów nawołujących do powrotu na łono natury, a przynajmniej do wykorzystywania naturalnych materiałów i tekstur, wyrobów rzemieślniczych i produktów hand made.
Specjaliści od biophilic design wskazywali, że aranżacje zbliżające człowieka do natury, zaczynają się od ścian przez doznania sensoryczne czy osadzanie sezonowych roślin, które zmieniają się wraz z porami roku. Z kolei odpowiednie wzory i formy, wyrażone w ciekawych meblach czy elementach wyposażenia, pozwalają wrócić do wielu z zapomnianych materiałów, takich jak bambus. Drewniane szafy, komody i stoły, na których widać usłojenie czy naturalne przetarcia to współczesna awangarda.
Kiedy założyciel gigantycznej marki Eichholtz – Theo Eichholtz tworzył w 1992 roku swój brand, starannie selekcjonował elementy vintage, chcąc udowodnić, że można w ten sposób tworzyć kolekcje stylowe i wyrafinowane jednocześnie. Podczas MOM 2022 zaproponował ponad 300 sztuk nowych produktów wyposażenia wnętrz, skupiających się na „odnawianiu” i pojęciu „bujności” – haseł, na których bazuje przecież nurt biofiliczny.
To, czego się dowiedzieliśmy podczas wrześniowych targów, pozwala wierzyć, że stawianie na naturalne surowce oraz żywe, zielone rośliny i wybór odpowiednich tekstyliów, wsparty kolorystyką zaczerpniętą z palety barw ziemi, pozwoli w zaciszu domowym zredukować stres, a więc poprawić kondycję psychiczną i uzyskać harmonię wewnętrzną. Więc chyba warto...
AKCESORIA
ART
CERAMIKA
DZIECI
MEBLE OŚWIETLENIE
OZDOBY ŚWIĄTECZNE
Chcesz porozmawiać o kompleksowym wykończeniu wnętrz inwestycji?
Zapraszamy do kontaktu!