Opublikowano 23/05/2023
„Design jako wspólny język we wszystkich kulturach świata, a przez to uniwersalny, to koncepcja leżąca u podstaw nowego wizerunku Salone del Mobile, który z jednej strony ma zwrócić uwagę na archetypy designu, a z drugiej nawiązać do znaczenia dialogu i możliwej spójności kulturowej opartej na uniwersalnym języku projektowania, którym posługują się tysiące ludzi przybywających do Mediolanu w tym konkretnym tygodniu” powiedziała Maria Porro, prezeska Salone del Mobile 2023. Za nami najbardziej wyczekiwane wydarzenie w świecie architektury wnętrz – doroczne, międzynarodowe targi designu. W trzeci tydzień kwietnia, we włoskiej stolicy mody, projektanci i producenci mebli, sprzętów, akcesoriów i oświetlenia zaprezentowali swoje najnowsze propozycje w obszarze wykończenia wnętrz. Był to również czas nawiązywania kontaktów biznesowych, poznawania ciekawych zjawisk kulturowych oraz wyników badań, które napiszą nową historię projektowania. Przyjrzyjmy się temu wydarzeniu pod kątem koncepcji i najważniejszych przemyśleń organizatorów.
To była już 61. edycja Salone del Mobile. Jednak w dniach 18-23 kwietnia 2023 roku w Rho Fiera mogliśmy zaobserwować, że przyjmuje inną postać, z nowym układem wystawy, skupionym na jednym poziomie, co sygnalizuje większą dostępność przez brak bariery, jaką są schody. Zmiana ta wynika z przeprowadzenia ponad 2300 wywiadów terenowych z gośćmi z całego świata, których celem było dowiedzenie się, jak należy ulepszyć targi pod kątem doświadczania ich programu.
W centrum uwagi znalazły się więc wrażenia odwiedzających, a kuratorem głównej przestrzeni została Formafantasma – studio projektowe badające ekologiczne, historyczne, polityczne i społeczne siły kształtujące architekturę wnętrz. Kierownikiem „treści kulturalnych” został dr Beppe Finessi – architekt, wykładowca w Szkole Projektowania Politechniki w Mediolanie, członek Komisji Selekcyjnej SaloneSatellite od jej pierwszej edycji w 1998 roku. W efekcie otrzymaliśmy program z naciskiem na jakość treści, przyjazność dla użytkownika oraz na doświadczenie wzbogacające kulturowo i zawodowo każdego projektanta wnętrz czy miłośnika designu.
Co ciekawe, kampania komunikacyjna iSaloni została oparta o „uniwersalny alfabet designu”, czyli jaskrawe kolory, geometryczność i ultra-pop, według koncepcji mediolańskiego studia Leftloft oraz Gio Pastoriego – bardzo znanego ilustratora i kolażysty, których zadaniem było stworzenie oryginalnej narracji wizualnej. Aby zbudować współczesny i uniwersalny leksykon, panowie cofnęli się do początków, kiedy grafika zaczęła mieć przewagę nad zwykłą reklamą, kiedy podejście artystyczne przeważyło nad komercyjnym, kiedy rysunek był bardziej zbliżony do projektu. To zrodziło pomysł nowego „ABC projektowania”, z archetypami i ikonami opisującymi bohaterów iSaloni, wokół których obraca się mediolański system projektowania. W miarę przesuwania się elementów wizualnych i napisów — A oznacza fotel, B oznacza regał, C oznacza krzesło… Więc na pytanie zawarte w haśle przewodnim tegorocznych targów: „Czy mówisz designem?” odpowiedź nasuwa się sama.
Jak podkreśla przewodnicząca iSaloni – Maria Porro, teraz jest czas na prawdziwe zaangażowanie i realnie zrównoważony rozwój. W zeszłym roku organizatorzy targów rozpoczęli badania poświęcone kwestii doboru materiałów i technikom budowy stoisk oraz przystąpili do UN Global Compact – powołanej w 2000 roku przez Sekretarza Generalnego ONZ, największej na świecie inicjatywy skupiającej zrównoważony biznes. Natomiast w tym roku Salone del Mobile podjęło kroki w kierunku uzyskania certyfikatu ISO 20121, opracowując szereg zasad i porad dotyczących chociażby wpływu branży na drzewostan. Deklarują też, że chcą towarzyszyć firmom w procesie transformacji ekologicznej, tak w zakresie znajdowania funduszy, jak i pozyskiwania materiałów oraz pracy nad łańcuchem dostaw i obiegiem zamkniętym. Wszystko po to, aby uczynić targi w Mediolanie wydarzeniem zrównoważonym.
Zapytana o to, co może zrobić branża aby to było możliwe, Maria Porro odpowiedziała: „kluczowa jest kwestia internacjonalizacji – zróżnicowanie rynku w takich czasach jest niezwykle ważne. Trudności z zaopatrzeniem w surowce i komponenty pokazały, że krótki łańcuch dostaw – w sektorze wciąż silnie nastawionym na produkcję – może być przewagą, wręcz konkurencyjną. Drugim wielkim wyzwaniem jest pomoc w rozwoju i ewolucji firm. Niestety, jeśli chodzi o drobny przemysł i rzemiosło, często brakuje wymiany pokoleń. Dlatego organizujemy „stoły robocze” na poziomie krajowym. (…) iSaloni będzie tworzyć nowe narzędzia wsparcia i widoczności dostępne za pośrednictwem platformy cyfrowej i powiązanych z nią usług online, zarówno dla wystawców, jak i zwiedzających – na przykład aplikacja, która poprowadzi ich przez stoiska podczas targów, czy całoroczna prezentacja firm, które produkują oryginalne treści, pełniąc rolę rzeczników designu.”
Euroluce to Międzynarodowa Wystawa Oświetlenia odbywająca się co dwa lata podczas targów w Mediolanie. Tegoroczne, 31. biennale było skoncentrowane na interdyscyplinarnym podejściu do światła, jako technologii obejmującej architekturę i interakcję z odbiorcą. Aby pomieścić naukę, sztukę i wszystkie aspekty projektowania, organizatorzy opracowali coś w rodzaju „miasta światła” z przestrzeniami publicznymi i wielkopowierzchniowymi wystawami.
Pierwszą rzeczą, która zwracała uwagę „na wejściu” była ogromna inwestycja w zasoby i energię włożoną w przygotowanie Euroluce, które zajęło w 2023 roku powierzchnię czterech pawilonów! Zrewolucjonizowany układ wystawy – inspirowany planami ulic tradycyjnych włoskich miast – podkreślający koncepcję bliskości, utworzył nieregularny, geometrycznie wielokątny, swobodny pierścień. Układ ten został zaprojektowany przez studio Lombardini22, które postanowiło wprowadzić lepsze połączenia między pawilonami, uprościć ścieżkę zwiedzającego, a także zwiększyć widoczność wystawców, zapewniając każdemu przyzwoitą ilość miejsca.
„Miasto świateł” zmieniło oblicze i doświadczenie Euroluce, które stało się miejscem dialogu z takimi dziedzinami jak architektura wnętrz, malarstwo, rzeźba i fotografia. Ogromna gama produktów tu prezentowanych objęła najnowocześniejsze urządzenia do oświetlenia: zewnętrznego, wewnętrznego, przemysłowego, pokazów i imprez, szpitalnego i do zastosowań specjalnych, systemy automatyki domowej i oprogramowania do zastosowań oświetleniowych. A w następnym artykule omówimy konkretne rozwiązania podglądnięte podczas 61. edycji Salone del Mobile. Zapraszamy!
Chcesz porozmawiać o kompleksowym wykończeniu wnętrz inwestycji?
Zapraszamy do kontaktu!