Opublikowano 26/10/2022
Czy zarządzanie przestrzenią, rewitalizacja obiektów i przekierowanie celu ich istnienia na rolę kulturotwórczą może być formą sztuki? Zdecydowanie tak! We Włoszech już pod koniec lat 70. projektowanie architektoniczne wyszło z funkcji stricte planistycznej i zaczęło wyrażać wizję rzeczywistości autora-architekta. A projektowanie użytkowe, szczególnie w ostatnim czasie, przybiera formę kreacji unikatowego, mocno zaangażowanego designu. Dzisiaj z powodzeniem można mówić o zjawisku, w którym nie tylko granice pomiędzy funkcjonalnością a sztuką zacierają się, ale wręcz sztuka staje się funkcjonalna i musi – komuś, czemuś – służyć. Dlatego postanowiliśmy wrócić pamięcią do jubileuszowej, 60. edycji Salone del Mobile i Fuorisalone w Mediolanie, żeby zwrócić uwagę na wydarzenie w wydarzeniu – drugą edycję BASE pod tytułem „We Will Design”. Bo to było naprawdę coś!
6 czerwca 2022 roku zainaugurowano arcyciekawe wydarzenie – drugą edycję BASE pod tytułem „We Will Design”. BASE to wielofunkcyjne centrum kulturalne, które prowadzi innowacje społeczne i połączenia kulturowe między sztuką, biznesem i technologią, w sercu obszaru Tortona w Mediolanie. BASE to zbiór społeczności – ludzi aktywnych lub pasjonujących się dyscyplinami kreatywnymi. Jego misją jest generować nowe idee dla miast XXI wieku, tworzyć innowacyjne połączenia między różnymi dyscyplinami oraz wzmacniać status Mediolanu pośród wielkich stolic produkcji kreatywnej.
Zlokalizowany w dawnym kompleksie Ansaldo, jednym z najważniejszych projektów rewitalizacji miast w Europie, BASE tchnie nowe życie w pomnik architektury przemysłowej, eksplorując nowe modele współpracy między sektorem publicznym i prywatnym. W jaki sposób? Budynek państwowy został powierzony przez radę miejską Mediolanu prywatnemu przedsiębiorstwu społecznemu non-profit, które samo się finansuje. To projekt otwarty na wkład osób prywatnych i organizacji, czemu sprzyja fakt, że wszyscy partycypanci mogą skorzystać z ulgi podatkowej w ramach ArtBonus – rządowego programu ochrony włoskiego dziedzictwa kulturowego, a ponadto otrzymują dedykowany „metr kwadratowy” w budynku. Dziś projekt BASE manifestuje się na 12 000 m2 przestrzeni przeznaczonej na wystawy, spektakle, warsztaty i konferencje, z dużą pracownią i rezydencją artystów. To 3 piętra, ponad 400 wydarzeń i 500 000 odwiedzających rocznie. Ten wyjątkowy ekosystem rozwija się tam również dzięki przestrzeni coworkingowej Buro czy hostelowi CasaBASE, zaprojektowanemu tak, aby każdy czuł się tam jak w domu, a jednocześnie mógł zanurzyć się w pionierskim projekcie kulturalnym, będącym czasem planem filmowym, a czasem przestrzenią eksperymentów z obszaru wszystkich dyscyplin sztuki. Bo jak mówią założyciele – BASE to żywy organizm, stałe laboratorium szkoleniowe w służbie miasta i w służbie profesjonalistów z branż kreatywnych.
Podczas drugiej edycji BASE Design Week’u zatytułowanej „We Will Design”, wystawili się projektanci z całego świata, szkoły, uczelnie, instytucje międzynarodowe i młodzi studenci. Wszyscy w jednym celu: integracji wyobraźni i praktyki, w celu używania doświadczenia projektowego jako narzędzia do odczytywania i rozwiązywania wielu problemów teraźniejszości.
I tak na przykład zaprezentowano instalację WEL (L)/ DOBRZE | Pracuj, Ciesz się, Żyj, Kochaj we współpracy z Abadir Academy of Design and Visual Arts, traktującą o czterech współrzędnych ludzkiej egzystencji jako zbiór argumentów, wydarzeń i możliwych działań, które obejmują cały przebieg ludzkiego życia. Z kolei artysta multimedialny i projektant interakcji Adarsh Nellore przedstawił dwa projekty poświęcone skrzyżowaniu mediów cyfrowych, technologii i rzeźby. Projekt THANATOS i antropometria maszynowa miał na celu zastanowienie się nad związkiem między ewolucją człowieka a ewolucją sztucznej inteligencji.
Projektów artystycznych, funkcjonujących tuż obok designu, odwołujących się do ważnych zjawisk społecznych, dostarczyli także Anna Baldocchi, która pokazała Chwasty – film dokumentalny ukazujący „atlas ludzi”, śledzący językowe granice i podziały kulturowe Włoch, począwszy od Sycylii, gdzie spotykała się z mieszkańcami, którzy dzielili się swoimi codziennymi historiami; Andi Nganso i Maurizio Talanti potępiający systemową agresję przeciwko prawom i zdrowiu imigrantów, przez projekt NEST – gniazdo niecywilizowanych, czy Hiperburgery Francesci Tambussi, włoskiej projektantki społecznej mieszkającej w Holandii. Jej projekt to innowacyjny supermarket w całości zarządzany przez konsumentów, w którym, aby coś dostać, trzeba dać coś w zamian w formie niepieniężnej. Z kolei projekt Pozostawiony w tyle | Left Behind Johanny Reymann proponuje refleksję nad ilością odpadów generowanych przez procesy produkcyjne prostych przedmiotów, takich jak holenderskie chodaki.
Jak wspomnieliśmy we wstępie do niniejszego wpisu, w ramach 60. edycji Salone del Mobile i Fuorisalone, BASE gościł także szkoły wyższe, związane z projektowaniem. Na imprezie zaprezentowały się między innymi:
W ramach BASE odbył się także Tydzień Designu Rumuńskiego zatytułowany Przyszłość jest w trakcie tworzenia, gdzie podzielono się projektami co/rizom, Megan Dominescu, Radu Abrahama, Simina Filat, skoncentrowanymi wokół zrównoważonych procesów i aktualnych problemów społecznych oraz środowiskowych.
Chcesz porozmawiać o kompleksowym wykończeniu wnętrz inwestycji?
Zapraszamy do kontaktu!