Opublikowano 26/01/2024
Zapraszamy na drugą odsłonę zestawienia wybranych kultowych mebli, które zapisały się na kartach designu. A jest na co popatrzeć!
Yves Klein to wybitny, a zarazem kontrowersyjny francuski artysta, prekursor minimalizmu i pop - artu. Jego prace są znane z innowacyjnych i ekologicznych podejść do projektowania przestrzeni zielonych, a projekty charakteryzują intensywne monochromatyczne kolory, z których najbardziej znany to głęboki niebieski, nazwany przez niego „International Klein Blue” (IKB). Klein był zaangażowany w różne dziedziny sztuki, w tym malarstwo, rzeźbę, performance i sztukę konceptualną. Zasłynął jako autor obrazów malowanych bez użycia pędzla, ponieważ za „narzędzie” służyły mu ciała nagich modelek, które po pomalowaniu farbą pozostawiały odciski na papierze albo płótnie. Zaprojektowany przez Kleina stolik inspirowany był obrazami w intensywnych kolorach. Jego forma jest niezwykle prosta i elegancka, zaprojektowana tak, aby subtelnie współgrać z otoczeniem - główny nacisk położono na intensywność koloru. Ponieważ użyty barwnik w pierwotnej postaci jest sypki, przywodzi na myśl przekonanie Kleina o znaczeniu czystej, pustej przestrzeni. Wizja odbiorcy przenika przez coś, co zdaje się nie mieć granic, jakby zapadało w nieskończoność. Yves Klein zasłynął głównie dzięki swojej fascynacji wspomnianym kolorem - intensywnym odcieniem ultramaryny. Stolik IKB stał się ikonicznym i rozpoznawalnym dziełem, przekraczającym granice sztuki XX i XXI wieku.
Lampa stołowa Atollo, stworzona przez włoskiego projektanta Vico Magistrettiego, to ikoniczny element wzornictwa, który zyskał uznanie dzięki swojej unikalnej formie i estetyce. Projekt ten po raz pierwszy pojawił się w 1977 roku i od tego czasu stał się symbolem nowoczesnego designu oświetleniowego. Atollo charakteryzuje się abstrakcyjną i futurystyczną formą inspirowaną klasyczną wersją lampy stołowej. Składa się z trzech podstawowych elementów: okrągłej lub elipsoidalnej podstawy, cylindrycznego korpusu i półkuli, która pełni rolę klosza. Te trzy elementy tworzą harmonijną całość, a lampa wydaje się niemalże przybyszem z innej planety. Atollo jest dostępna w różnych rozmiarach i materiałach, z wykorzystaniem różnorodnych wykończeń, takich jak metal czy szkło. Charakterystyczny kształt lampy i jej elegancka prostota sprawiają, że pasuje zarówno do nowoczesnych, jak i klasycznych wnętrz, dodając im wyjątkowego uroku i charakteru. Projekt Magistrettiego wyróżnia się nie tylko ze względu na formę, ale także funkcjonalność. Atollo zapewnia przyjemne, rozproszone światło, co sprawia, że jest idealna do użytku jako lampka nocna czy dekoracyjny element oświetleniowy na stole. To z pewnością nie tylko źródło światła, ale również wyjątkowy element dekoracyjny podkreślający charakter każdego wnętrza.
Charlotte Perriand to francuska projektantka i architektka uznawana za jedną z kluczowych postaci w świecie wzornictwa i sztuki użytkowej. Współpracowała z wieloma renomowanymi projektantami, w tym z Le Corbusierem i Pierre'em Jeanneretem. Jej prace dla marki Cassina obejmują również projektowanie stołów i stołków znanych ze swojej innowacyjności, funkcjonalności i estetyki. Te użytkowe meble zaprojektowane przez Charlotte Perriand dla Cassina cechują się charakterystycznym stylem, który obejmuje minimalistyczne formy, funkcjonalność i wykorzystanie nowoczesnych materiałów. Oto kilka przykładów tych projektów:
Jednym z najbardziej znanych projektów Perriand dla Cassina jest stół LC6, który powstał we współpracy z Le Corbusierem i Pierre'em Jeanneretem. Charakteryzuje się on stalową ramą i solidnym blatem, co nadaje mu industrialny, nowoczesny wygląd. Jego regulowana wysokość sprawia, że jest niezwykle funkcjonalny, umożliwiając dostosowanie do różnych potrzeb i sytuacji.
Charlotte Perriand zaprojektowała również stołki Tabouret Berger, które są często używane jako siedziska przy barach czy wysokich blatach. Wyróżniają się one prostotą formy, drewnianą konstrukcją i ergonomicznym siedziskiem. Solidność i wygoda sprawia, że są popularnym wyborem w nowoczesnych wnętrzach.
Inny interesujący projekt to Stół Tokyo, łączący tradycyjne japońskie elementy z nowoczesnym designem. Stół ten cechuje się niskim profilem, cienkimi nogami i delikatnym wykończeniem, co nadaje mu elegancję i lekkość.
Wszystkie projekty Charlotte Perriand łączą estetykę, innowacyjność i funkcjonalność sprawiając, że meble dla Cassina zdobyły uznanie miłośników designu na całym świecie. Jej prace nadal inspirują projektantów, a stworzone przez artystkę meble są uznawane za ikony współczesnego wzornictwa.
Fotel Egg, zaprojektowany przez duńskiego architekta i projektanta Arne Jacobsena w 1958 roku, to ikona skandynawskiego designu oraz jeden z najbardziej rozpoznawalnych mebli tego okresu. Jest to fotel o charakterystycznym, futurystycznym designie, który zdobył uznanie zarówno ze względu na swoją formę, jak i komfort użytkowania. Fotel Egg cechuje się owalnym kształtem, co nadaje mu elegancji i nowoczesności. Jacobsen zdecydowanie odbiegał od tradycyjnych kształtów, wprowadzając coś nowego i innowacyjnego. Konstrukcja fotela opiera się na laminowanym drewnie i stalowej ramie, co było rewolucyjne w tamtych czasach. Jacobsen połączył tradycyjne rzemiosło z nowoczesnymi technologiami. Pokrywa go wysokiej jakości skóra, co dodaje prestiżowego wyglądu. Skórzane obicie dostępne jest w różnych kolorach, pozwalając z łatwością dostosować fotel do różnych wnętrz. Ten nietuzinkowy mebel stoi na stalowej nodze umożliwiającej obroty, co sprawia, że jest bardzo funkcjonalny. To również jedna z cech, która czyni go wyjątkowym w porównaniu do tradycyjnych foteli. Pomimo futurystycznego wyglądu, jest znany także ze swojego wyjątkowego komfortu. Jacobsen zadbał o ergonomiczny design, dzięki któremu Fotel Egg jest nie tylko estetyczny, ale również niezwykle przyjemny w użytkowaniu. Nic dziwnego, że Fotel Egg szybko zdobył popularność i stał się symbolem designu lat 50. XX wieku. Obecnie uważany jest za klasyczny element wystroju wnętrz, a jego wpływ na świat designu jest niepodważalny.
Cykl kończymy polskim akcentem - fotelami z okresu PRL-u, które ponownie zdobywają popularność i błyszczą w nowoczesnych wnętrzach. Znakomicie zaprojektowane, funkcjonalne i niezwykle kreatywne, do dziś stanowią ikony polskiego wzornictwa. Te meble powstawały w czasach, kiedy bardziej rozpoznawalną marką niż nazwisko projektanta była nazwa zakładu produkcyjnego. Nadszedł czas, aby poznać bliżej cenionego reprezentanta tego okresu. Model 366 to ikona polskiego designu, jeden z najbardziej popularnych foteli, który w okresie PRL znajdował się w wielu polskich mieszkaniach. Było to możliwe dzięki dużej produkcji - w Dolnośląskich Fabrykach Mebli w Świebodzicach wyprodukowano ponad 500 tysięcy sztuk! Fotel 366 został zaprojektowany w 1962 roku przez Józefa Chierowskiego jest często określany - po prostu - jako „fotel Chierowskiego”. Po pożarze hal fabrycznych w Świebodzicach należało zdecydować, który z modeli można będzie produkować w szybkim tempie. Nieskomplikowana konstrukcja fotela 366 przesądziła o jego wyborze. Charakteryzuje się on prostą, a zarazem elegancką formą, której cechą charakterystyczną są drewniane podłokietniki, łukowato wygięte w dół, i nisko osadzona tapicerka. Niezwykła trwałość i solidność wykonania sprawiły, że Fotel 366 przetrwał lata i zdobył sobie uznanie jako kultowy mebel z czasów PRL. Obecnie, dzięki swojej prostocie i uniwersalnemu designowi, Fotel 366 nadal cieszy się popularnością, zarówno jako element historyczny, jak i funkcjonalny akcent współczesnych wnętrz. Współczesne reinterpretacje tego fotela są również dostępne, kontynuując dziedzictwo projektu Chierowskiego. Stary, oryginalny fotel Chierowskiego możemy kupić na serwisach ogłoszeniowych i poddać go renowacji u tapicera. Produkcja ikonicznego mebla została wznowiona po latach. Od roku 2014 fotel produkowany jest na wyłącznej licencji przez markę 366 Concept.
Chcesz porozmawiać o kompleksowym wykończeniu wnętrz inwestycji?
Zapraszamy do kontaktu!