Opublikowano 25/07/2022
Od kilku lat można zaobserwować w naszym kraju trend, w którym znani projektanci mody sygnują swoim nazwiskiem linie produktów wnętrzarskich i ubierają nie tylko nas samych, ale też nasze mieszkania. Jak to się zaczęło, jak wygląda na świecie i jakie przykłady tego typu działania pozytywnie rezonują w polskim designie, dowiecie się z lektury dwóch dedykowanych wpisów.
Historycznie rzecz ujmując, pierwszym projektantem, który wpadł na pomysł aby „sprzedać” swoje nazwisko dla całej serii „home”, liczącej obecnie osiemset produktów, był Pierre Cardin. W ślad za nim poszły największe domy mody, takie jak Ralph Lauren – sygnujący swoim nazwiskiem nie tylko meble, ale nawet farbę do malowania ścian; Giorgio Armani jako Armani Casa; Gucci Home; Calvin Klein Home, który za minimalistyczną zastawę stołową każe sobie zapłacić 6 tysięcy dolarów; Hermes z linią Hermes Maison; Donna Karan i Kenzo tworzący między innymi pościel; Versace oferujący płytki do łazienek, terakotę, a nawet sztućce, czy Dior sprzedający talerze z charakterystyczną literą D.
Pod swoim logo, dla dobrze wystylizowanego wnętrza, tworzą również Roberto Cavalli, Maison Martin Margiela, Paul Smith, Diesel, Fendi, Trussardi, Moschino, Etro, Missoni, Diane von Furstenberg, Tomas Maier, czy Bottega Veneta.
Jak podliczają branżowe media, w samych tylko Stanach Zjednoczonych, rynek „domowych linii” projektowanych przez znane domy mody zarobił blisko 400 miliardów dolarów. Nie dziwi więc fakt, że designerzy mocno konkurują z cenionymi firmami produkcyjnymi, takimi jak: Cassina, Minotti, Capellini, Kartel, czy znanymi brandami spod znaku Philipa Starck’a, Alvaara Alto, Toma Dixona, czy Marca Newsona.
Zjawiskiem zasługującym na szczególne odnotowanie, w kontekście tworzenia wszelkich elementów architektury wnętrz przez ludzi spoza branży, jest zaangażowanie gwiazd w rynek produktów home & decor. Jedni otwierają restauracje lub hotele, inni projektują meble i pościele. Często ma to charakter jednorazowej przygody lub po prostu nastawienia czysto biznesowego, ale czasem jest wyrazem autentycznej pasji i chęci spróbowania swoich sił na nowym polu. Dokładnie tę drugą motywację miał gwiazdor Brad Pitt, którego historia warta jest przytoczenia.
W 2008 roku aktor zamówił niestandardowe biurko od Pollaro Custom Furniture. Frank Pollaro osobiście dostarczył biurko do zamku Brada na południu Francji. Podczas instalacji Brad i Frank odkryli, że łączy ich wspólna pasja do mebli i drobnych detali. Dyskutowali o historii projektowania i docenianiu materiałów, starych i nowych, gdy wtem Frank zauważył szkicownik na pobliskim stole. Zaintrygowany setkami rysunków, które Brad stworzył w ciągu dziesięciu lat, Frank zaproponował stworzenie kolekcji Pitt-Pollaro, która rzeczywiście powstała na przestrzeni czterech lat. W 2012 roku ujrzała światło dzienne w postaci limitowanej kolekcji 12 mebli (w skład kolekcji weszły: łóżko, fotele i stoły, regał oraz efektowna, marmurowa wanna) wykonanych ręcznie, dostępnych jako pojedyncze sztuki, ponumerowane i podpisane, posiadające certyfikat autentyczności.
W 2017 roku aktorka Reese Witherspoon nawiązała współpracę z amerykańską firmą produkującą rzeczy do wnętrz Crate & Barrel. Rok później powstała marka lifestyle'owa Goop autorstwa Gwyneth Paltrow. Jej starsza koleżanka po fachu, Catherina Zeta-Jones również nie próżnowała i stworzyła kolekcję artykułów domowych pod nazwą Casa Zeta-Jones.
Gwiazda kasowych produkcji takich jak „Dr House” i „Tron: Dziedzictwo” – Olivia Wilde zaprojektowała przestrzeń domku wakacyjnego Dunkin 'Donuts, który można wynajmować na AIRBNB. Ta mini-rezydencja składająca się z sypialni, łazienki, kuchni i rozkładanego patio, jest zasilana biopaliwem wytwarzanym z kawowych fusów.
Jednak z największym rozmachem weszła do branży wnętrzarskiej aktorka Drew Barrymore. Cztery lata temu wprowadziła z sukcesem na rynek swoją debiutancką linię Drew Barrymore Flower Home, dostępną w amerykańskich sieciach Walmart, Jet.com i Hayneedle.com. W skład kolekcji weszło ponad 200 przedmiotów, od akcesoriów domowych, takich jak wazony, poduszki i obrazy, po meble, takie jak łóżka i krzesła.
W świecie artefaktów pracujących dla stylu wnętrz zaistnieli w ostatnich latach także sławni muzycy. Najbardziej znany przykład dotyczy Lennego Kravitza, który od 2003 roku prowadzi w Nowym Jorku studio projektowe Kravitz Design. Jego firma realizuje projekty dla hoteli, domów, apartamentów i rezydencji, tworząc również meble i akcesoria. W 2012 roku Lenny zadebiutował na targach designu w Mediolanie, gdzie zaprezentował własną wizję słynnych krzeseł „Mademoiselle” Philippe'a Starcka, z którym prywatnie się przyjaźni. I tak stworzył ekskluzywną kolekcję sześciu krzeseł obitych tkaninami, skórami i futrami, celem podkreślenia osobowości własnej i francuskiego projektanta. Trzy lata później rozpoczął współpracę z marką, dla której zaprojektował już całkowicie autorską kolekcję mebli i akcesoriów do wnętrz, inspirowaną latami 70.
Inną najstarszą kolekcją do wnętrz, stworzoną przez gwiazdę, jest Kylie Minogue at Home. Seria powstała w 2008 roku i sprzedawana jest w brytyjskich domach towarowych. Koncepcja nawiązuje do osobistego stylu Kylie Minogue, gdzie rządzą cekiny, metaliczne kolory i mieszanka luksusowych tkanin.
Jako miłośnicy wyjątkowych rozwiązań architektonicznych dali się też poznać sławni raperzy. Na przykład Kanye West założył kilka lat temu firmę projektową o nazwie DONDA, a Snoop Dogg, poprzez współpracę z AIRBNB, przyczynił się do powstania pawilonu The Airbnb Park, gdzie pop-house’y zostały zaaranżowane przez różnych artystów z wytwórni Capital Records.
Z kolei Rita Ora w lutym 2020 roku zaprezentowała swoją debiutancką kolekcję sześciu luksusowych zestawów pościeli, które zaprojektowała – jak sama argumentuje – z uwielbienia do relaksu pośród luksusu. Fascynację architekturą zdradził również Moby, który prowadzi bloga na temat budynków w Los Angeles. Zaś raper Ice Cube studiował kreślarstwo architektoniczne na Phoenix Institute of Technology.
Osobistością wyróżniającą się pośród aranżerów wnętrz jest niewątpliwie także supermodelka Kate Moss, która dała się poznać jako w pełni samodzielna, gdy urządzała swój wakacyjny dom. Inna modelka, Chrissy Teigen, po dobrze przyjętej książce kucharskiej swojego autorstwa, wprowadziła na rynek kolekcję przyborów kuchennych w przystępnych cenach. Zaś Ellen DeGeneres, która niedawno popadła w niesławę ze względu na swój „ciężki charakter”, nie musi się martwić zaprzestaniem prowadzenia programów telewizyjnych. Od lat prowadzi bowiem również markę ED by Ellen, gdzie powstają meble, akcesoria i wszelkie elementy wyposażenia wnętrz.
Chcesz porozmawiać o kompleksowym wykończeniu wnętrz inwestycji?
Zapraszamy do kontaktu!